Άρθρο

Κλίμακα ανάπτυξης λόγου

Κλίμακα ανάπτυξης λόγου

Ένα παιδί μαθαίνει να μιλά ακούγοντας φωνές και ήχους κατά τους πρώτους μήνες της ζωής του.  Αρχίζει να κάνει ήχους για να επικοινωνήσει τις ανάγκες του.  Το κάθε παιδί αναπτύσσεται με τον δικό του  ρυθμό, μερικά κατακτούν κάποιες δεξιότητες νωρίτερα και μερικά χρειάζονται περισσότερο χρόνο. Παρακάτω παρουσιάζονται τα στάδια ανάπτυξης του λόγου των περισσότερων  παιδιών.

Από 0 έως 6 μηνών:

  • κάνει ήχους
  • αντιδρά σε θορύβους και στρέφει την προσοχή του προς την πηγή τους
  • ηρεμεί όταν του μιλάτε σε ήρεμο τόνο
  • έχει βλεμματική επαφή με το πρόσωπο σας όταν του μιλάτε
  • κλαίει διαφορετικά όταν πεινάει
  • κάνει ήχους με στόχο να τραβήξει την προσοχή σας  ή σαν ανταπόκριση όταν του μιλάτε
  • χαμογελά σε εσάς και σε άλλα μέλη της οικογένειας

Πότε χρειάζεται η γνώμη του ειδικού;

  • Αν το μωρό σας  δεν αντιδρά στην φωνή σας ή σε άλλους ήχους. Ίσως να πρέπει να ελέγξετε την ακοή του .
  • Αν το μωρό σας δεν χαμογελάει ή δεν κάνει ήχους.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει:

  • Μιλήστε του ήρεμα στην διάρκεια όλων των καθημερινών δραστηριοτήτων (πλύσιμο, τάισμα).
  • Τραγουδιστέ  και παίξτε μαζί του παιχνιδάκια του τύπου ‘’κου-κου-τσα’’.
  • Ονομάστε οικεία πρόσωπα και αντικείμενα της καθημερινής του ζωής.

 

 Από 12 έως 18 μηνών:

  • αντιδρά στο όνομα του
  • καταλαβαίνει απλές οδηγίες όπως ‘’σήκω’’
  • κάνει ήχους όπως ‘’μπα μπα μπα’’ και ξεκινά να χρησιμοποιεί λεξούλες
  • προσπαθεί να μιμηθεί ήχους μετά από εσάς και κάνει ήχους δείχνοντας αυτό που θέλει
  • κατανοεί την άρνηση
  • κατανοεί απλές εντολές ή ερωτήσεις του τύπου ‘’δείξε  τη μύτη σου’’

Πότε χρειάζεται η γνώμη του ειδικού;

  • Αν το παιδί σας ενώ έκανε ήχους ή χρησιμοποιούσε λέξεις για να σας πει αυτό που ήθελε και ξαφνικά διέκοψε ή παλινδρόμησε.
  • Αν το παιδί δεν κάνει χειρονομίες , δεν σας μιμείται και δεν ανταποκρίνεται στο κάλεσμα σας.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει:

  • Μιλήστε του κανονικά χρησιμοποιώντας σωστές γραμματικά προτάσεις και απλές λέξεις και όχι ‘’μωρουδίστικα’’.

Από 18 έως 24 μηνών:

  • ξεκινά το συμβολικό παιχνίδι, π.χ. κάνει πως ταΐζει την κούκλα του
  • αυξάνεται το λεξιλόγιο του και αρχίζει να χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί
  • κατανοεί περισσότερα από όσα μπορεί να πει

Πότε χρειάζεται η γνώμη του ειδικού;

  • Αν το λεξιλόγιο του δεν ξεπερνά τις δέκα λέξεις.
  • Αν δεν δείχνει ενδιαφέρον για τα παιχνίδια του.
  • Αν η ομιλία του παραμένει δυσκατάληπτη και εξακολουθεί να χρησιμοποιεί λίγες λέξεις.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει:

  • Επιβραβεύστε τις προσπάθειές του να μιλήσει.
  • Παίξτε και τραγουδήστε μαζί του.
  • Μιλήστε του για δραστηριότητες που πρόκειται να κάνετε μαζί, αλλά και κατά την διάρκεια αυτών ή μετά την ολοκλήρωση τους.
  • Εμπλουτίστε αυτό που λέει το παιδί, π.χ. αν πει ‘’γάτα’’ πείτε του ‘’μια όμορφη γκρι γάτα’’.

Από 2 έως 3 ετών: 

  • το παιδί χρησιμοποιεί απλές προτάσεις , χωρίς απαραίτητα σωστή σύνταξη
  • είναι σε θέση να ακολουθήσει  απλές οδηγίες  σε σχέση με τον χώρο
  • μπορεί να συμμετέχει σε διάλογο με οικεία του πρόσωπα
  • ακούει ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε απλές, σχετικές ερωτήσεις
  • αρχίζει να χρησιμοποιεί προθέσεις και πληθυντικό

Πότε χρειάζεται η γνώμη του ειδικού;

  • Αν δυσκολεύεστε να κατανοήσετε τι λέει το παιδί σας.
  • Αν δεν χρησιμοποιεί παραπάνω από δύο λέξεις μαζί στο λόγο του.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει:

  • Βοηθήστε το να περιγράψει απλά γεγονότα.
  • Ενθαρρύνετε το να πάψει να χρησιμοποιεί το μπιμπερό ή την πιπίλα εάν εξακολουθεί να τα χρησιμοποιεί.

 

Από 3 έως 4 ετών:

  • χρησιμοποιεί προτάσεις 4-6 λέξεων
  • κάνει ερωτήσεις
  • εξιστορεί γεγονότα της καθημερινότητας του

Πότε χρειάζεται η γνώμη του ειδικού;

  • Αν το παιδί δείχνει να μην κατανοεί τι λέει ή μιλάει  χωρίς να έχουν νόημα τα όσα λέει.
  • Αν το παιδί επαναλαμβάνει ήχους, συλλαβές ή ολόκληρες λέξεις.
  • Αν το περιβάλλον του παιδιού δυσκολεύεται να το κατανοήσει .

Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει:

  • Δώστε προσοχή σε αυτά που σας λέει, δείξτε του ότι το κατανοείτε, απαντάτε στις ερωτήσεις που σας κάνει.
  • Φέρτε σε επαφή με παιδιά της ηλικίας του όσο πιο συχνά μπορείτε.
  • Βοηθήστε το να περιγράψει τα συναισθήματα του ή τις ιδέες του.
  • Διαβάστε του παραμύθια και ωθήστε το παιδί σας να φτιάξει δικές του ιστορίες μέσα από εικόνες.
  • Κάντε του ερωτήσεις και δώστε του ευκαιρίες να μιλήσει.

Μέχρι τα 5 έτη:

  • σε γενικές γραμμές η ομιλία του αρχίζει να πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων ως προς την γραμματική και το συντακτικό
  • μπορεί να αρθρώσει όλους τους ήχους καθαρά
  • μπορεί να περιγράψει την σημασία γνωστών του λέξεων
  • χρησιμοποιεί ολοκληρωμένες προτάσεις
  • μπορεί να ακολουθήσει πιο σύνθετες οδηγίες

Πότε χρειάζεται η γνώμη του ειδικού;

  • Αν το παιδί σας δεν χρησιμοποιεί ολοκληρωμένες προτάσεις στον λόγο του.
  • Αν το παιδί σας δεν δείχνει ενδιαφέρον στο να έρθει σε επαφή με συνομηλίκους του.
  • Αν το παιδί δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες που του δίνετε.

Όσο πιο έγκαιρα ενταχθεί το παιδί σε θεραπευτικό πρόγραμμα τόσο πιο άμεσα θα υπάρχει βελτίωση αλλά και θα μειωθούν σημαντικά οι πιθανότητες παρουσίας μαθησιακών δυσκολιών κατά την ένταξη του στο δημοτικό.

Αγγελική Μπαλατσούρα

Αγγελική Μπαλατσούρα

Η Αγγελική Μπαλατσούρα είναι πτυχιούχος Λογοθεραπεύτρια με εργασιακή εμπειρία σε κέντρα Ειδικών Θεραπειών, ατομικές συνεδρίες παιδιών με καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου, διαταραχές άρθρωσης, φωνολογικές διαταραχές, νοητική υστέρηση, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές.

top