Δεν υπάρχει καλύτερο δώρο για ένα παιδί από ένα παιχνίδι. Με αφορμή τα γενέθλια, την ονομαστική εορτή ή τις γιορτές,  μπορείτε να επιλέξετε να επενδύσετε σε κάποιο παιχνίδι που εκτός από διασκέδαση, προάγει και τους τομείς του λόγου. Τα παιχνίδια είναι ο καλύτερος τρόπος, προκειμένου το παιδί να ενισχύσει επικοινωνιακές δεξιότητες, να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του και να διανθίσει τον αφηγηματικό του λόγο, ευχάριστα και δημιουργικά. Παράλληλα με την Λογοθεραπεία και τις δραστηριότητες που προτείνει ο λογοθεραπευτής, τα παιχνίδια δρουν συμπληρωματικά και βοηθούν στην εξέλιξη του παιδιού. Ας παίξουμε λοιπόν!

Για ενίσχυση της περιγραφικής ικανότητας…

  1. Στο κεφάλι το΄χω
  2. Τί είμαι;

Σκοπός:

Ο κάθε παίκτης τοποθετεί μία κάρτα κρυφά στο κεφάλι του αντιπάλου του και αρχίζει να του περιγράφει την έννοια. Αν ο παίκτης που έχει την κάρτα στο κεφάλι βρει τί είναι, κερδίζει την κάρτα. Και εναλλάξ. Στο τέλος όποιος κέρδισε τις πιο πολλές κάρτες, είναι ο νικητής του παιχνιδιού.

Πώς να το παίξω:

Προσοχή! Προκειμένου να ενισχύσετε την περιγραφική ικανότητα, σκοπός είναι να πάτε κόντρα στις οδηγίες και να μην κάνετε ερωτήσεις (αυτός ο τρόπος ευνοεί άλλους τομείς του λόγου). Οπότε, περιγράφετε όσο καλύτερα μπορείτε την έννοια. Είναι βοηθητικό να χρησιμοποιείτε σύντομες και σαφείς προτάσεις. Π.χ. -Είναι φρούτο. Είναι κίτρινο. Έχει σχήμα μισοφέγγαρου και αρέσει πολύ στις μαϊμούδες. Τί είναι;  -Μπανάνα

  1. Ποιος είναι;
  2. Μάντεψε ποιος

Σκοπός:

Ο κάθε παίκτης παίρνει από 1 κάρτα με ένα πρόσωπο. Περιγράφει το πρόσωπο και ο αντίπαλος πρέπει να βρει ποιος είναι. Και κατόπιν εναλλάξ. Βοηθητικό είναι να ξεκινάει ο ενήλικας, προκειμένου το παιδί να έχει ήδη μία ιδέα του πώς περιγράφω ένα πρόσωπο.

Πώς να το παίξω:

Ακριβώς όπως και παραπάνω, το παιχνίδι έχει δημιουργηθεί για να κάνουμε ερωτήσεις. Όμως, για ενίσχυση της περιγραφικής ικανότητας, και εδώ πάμε κόντρα στους κανόνες και περιγράφουμε την κάρτα. Το συγκεκριμένο παιχνίδι ενδείκνυται και για παιδία μικρότερης ηλικίας καθώς βλέπουν στο ταμπλό μπροστά τους όλα τα πρόσωπα και πρέπει να επιλέξουν με βάση την σωστή περιγραφή.

Για εμπλουτισμό του αφηγηματικού λόγου…

  1. Εξελίξεις
  2. Πες 1 ιστορία

Σκοπός:

Στα παιχνίδια αυτά, δίνονται στο παιδί κάποιες εικόνες μπερδεμένες, τι οποίες καλείται να βάλει στη σειρά. Κατόπιν, χρησιμοποιώντας ως οδηγό την κάθε εικόνα, το παιδί φτιάχνει μία μικρή ιστορία. Να σημειωθεί ότι, αναλόγως το επίπεδο του παιδιού, μπορείτε να αφαιρέσετε κάποια κάρτα. (π.χ. αν το παιδί δυσκολεύεται να βάλει σε σειρά τις 4, μπορείτε να του δώσετε 3 κάρτες.)

Πώς να το παίξω:

Μπορείτε να κάνετε έναν ¨αγώνα¨ με το παιδί για να φανεί ποιος είναι ο καλύτερος παραμυθάς. Προσπαθήστε να κάνει πρώτα την αφήγηση ο ενήλικας, προκειμένου το παιδί να έχει ακούσει ήδη πώς αφηγούμαι μία ιστορία.

7.Παραμυθοκάρτες

Σκοπός:

Σκοπός του παιχνιδιού είναι ο κάθε παίχτης να φτιάξει μία ιστορία με αρχή, μέση και τέλος χρησιμοποιώντας τις κάρτες του παιχνιδιού.

Πώς να το παίξω:

Καθώς το παιχνίδι έχει κάρτες χωρισμένες σε κατηγορίες (π.χ. πρωταγωνιστής, τοποθεσία κακός χαρακτήρας, κ.α.) μπορείτε για αρχή να δώσετε στο παιδί την ευκαιρία να επιλέξει 1 κάρτα από κάθε κατηγορία (προκειμένου να του είναι πιο εύκολο να συνδυάσει τις έννοιες). Σε δεύτερη φάση, ο κάθε παίκτης μπορεί να επιλέξει τυχαία τις κάρτες του και να προσπαθήσει να τις συνδυάσει για να φτιάξει ένα παραμύθι.

  1. Κυβομυθίες
  2. Ζάρια ιστοριών

Σκοπός:

Όπως και παραπάνω, σκοπός του παιχνιδιού είναι ο κάθε παίχτης να φτιάξει μία ιστορία με αρχή, μέση και τέλος, χρησιμοποιώντας τα σύμβολα που έχουν τύχει στα ζάρια του. Το εν λόγω παιχνίδι είναι αρκετά πιο δύσκολο, καθώς περιέχει πιο αφηρημένες έννοιες και το παιδί καλείται να τις συνδυάσει, να χρησιμοποιήσει την φαντασία του και να δομήσει μία αφήγηση.

Πώς να το παίξω:

Ρίχνει ο πρώτος παίκτης τα ζάρια (ενήλικας) και φτιάχνει μία ιστορία. Κατόπιν, είναι σειρά του παιδιού.

  1. Ό,τι παιχνίδια έχουμε στο σπίτι

Όσα προαναφέρθηκαν παραπάνω, μπορείτε να τα προσαρμόσετε σε παιχνίδια που έχετε ήδη στο σπίτι. Ενδεικτικά δίνονται κάποιες ιδέες.

  • για περιγραφή ζώων μπορείτε να βγάλετε τα ζωάκια-φιγούρες και να τα περιγράφετε εναλλάξ
  • αντίστοιχα μπορείτε να κάνετε περιγραφές με φιγούρες-ανθρωπάκια (π.χ. playmobil), με φρούτα, λαχανικά, εργαλεία ή ακόμη και με αντικείμενα στο σπίτι (π.χ. να μπείτε στο σαλόνι με το παιδί και να περιγράφει ένας-ένας κάποιο έπιπλο και ο αντίπαλος να ψάξει να το βρει)
  • για αφήγηση ιστορίας μπορείτε να επιλέξετε από τα παιχνίδια του παιδιού σας, 2 φιγούρες, 1 αντικείμενο και έναν χώρο (π.χ. σπιτάκι, ράγες τρένου) και να φτιάξετε ένα μικρό παραμύθι
  • για ενίσχυση του λεξιλογίου μπορείτε να βάλετε το παιδί σε ένα δωμάτιο (π.χ. μπάνιο) και να του ζητήσετε να παρατηρήσει καλά όλα τα αντικείμενα που υπάρχουν σε αυτό. Κατόπιν βγαίνετε από εκεί και ζητήστε να σας πει όσες πιο πολλές λέξεις μπορεί που ταιριάζουν με το μπάνιο
  • για ενίσχυση της ικανότητας κατηγοριοποίησης πάρτε 2 κατηγορίες από παιχνίδια (π.χ. εργαλεία και σύνεργα γιατρού) ή φρούτα και λαχανικά (ακόμα καλύτερα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα αληθινά που έχετε στο σπίτι). Εξηγήστε στο παιδί τις διαφορές ανάμεσα στις κατηγορίες και κατόπιν μπερδέψτε τα. Τώρα θα πρέπει το παιδί να σας τα ¨ξεμπερδέψει¨ και να τα χωρίσει πάλι στις 2 κατηγορίες

 

Να σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω παιχνίδια είναι ενδεικτικά, οπότε έχοντας κατά νου πώς περίπου μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε, μπορείτε να βρείτε αντίστοιχα παιχνίδια στην αγορά. Επιπλέον, με μια αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορείτε να βρείτε και δωρεάν δραστηριότητες που ευνοούν όλους τους παραπάνω τομείς (π.χ. εξελίξεις, έννοιες για περιγραφή κ.τ.λ.)

Να θυμάστε ότι το κάθε παιδί είναι μοναδικό, οπότε προσπαθήστε να αφουγκραστείτε τις δυσκολίες ή τα δυνατά του σημεία, και προσαρμόστε το παιχνίδι εάν δείτε ότι το παιδί δυσκολεύεται, καθώς σκοπός δεν είναι η επίδοση αλλά η διασκέδαση.

Στο κέντρο μας στο Περιστέρι, οι λογοθεραπευτές σας καθοδηγούν, παράλληλα με το πρόγραμμα της λογοθεραπείας του παιδιού, για το ποια παιχνίδια είναι κατάλληλα για εσάς. Μη διστάσετε να καλέσετε στο 2105770577 για περισσότερες πληροφορίες.

Η Λογοθεραπεύτρια

Ποντίκη Μάρθα