Η παρέμβαση της Εργοθεραπείας σε παιδιά με ΔΕΠΥ

Η διαταραχή της ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα είναι μια διαταραχή η οποία εμφανίζεται πολύ πρώιμα, συνήθως κατά τη νηπιακή ηλικία και αποτελείται από μια σειρά συμπτωμάτων σε τρεις περιοχές :

  • έλλειψη προσοχής
  • παρορμητικότητα
  • υπερκινητικότητα

Σύμφωνα με το DSM-IV υπάρχουν τρεις τύποι ΔΕΠΥ: ο απρόσεκτος, ο τύπος παρορμητικότητας/υπερκινητικότητας και ο συνδυασμένος (απρόσεκτος και παρορμητικός/υπερκινητικός). Κάποια από τα χαρακτηριστικά αυτών των τύπων είναι τα εξής:

  1. ΑΠΡΟΣΕΞΙΑ
  • Αδυναμία επικέντρωσης της προσοχής – λάθη απροσεξίας.
  • Δυσκολία διατήρησης της προσοχής.
  • Συχνά φαίνεται να μην ακούει.
  • Δεν ακολουθεί μέχρι του τέλους οδηγίες και αποτυγχάνει να διεκπεραιώσει εργασίες.
  • Δυσκολία στην οργάνωση δραστηριοτήτων.
  • Αποφυγή ή αποστροφή εμπλοκής σε δουλειές που απαιτούν αδιάπτωτη πνευματική προσπάθεια.
  • Συχνά χάνει αντικείμενα απαραίτητα για δουλειές και δραστηριότητες.
  • Συχνά διασπάται εύκολα η προσοχή από εξωτερικά ερεθίσματα.
  • Συχνά ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες

 

  1. ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
  • Συχνά κινεί τα χέρια ή τα πόδια ή στριφογυρίζει στη θέση
  • Συχνά αφήνει τη θέση στην τάξη ή σε άλλες περιστάσεις, στις οποίες αναμένεται ότι θα παραμείνει καθισμένος(-η) .
  • Συχνά τρέχει εδώ κι εκεί και σκαρφαλώνει με τρόπο υπερβολικό σε περιστάσεις, οι οποίες δεν προσφέρονται για ανάλογες δραστηριότητες (στους εφήβους και τους ενήλικες αυτό μπορεί να περιορίζεται )
  • Συχνά δυσκολεύεται να παίζει ή να συμμετέχει σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου ήσυχα
  • Συχνά είναι διαρκώς σε κίνηση και συχνά ενεργεί σαν να «κινείται με μηχανή»
  • Συχνά ομιλεί υπερβολικά

 

  1. ΠΑΡΟΡΜΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
  • Συχνά απαντά απερίσκεπτα πριν ολοκληρωθεί η ερώτηση.
  • Δυσκολεύεται στο να περιμένει στη σειρά.
  • Συχνά διακόπτει και ενοχλεί τους άλλους.

 

Η εργοθεραπεία είναι πολύ σημαντική για την αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ και δρα στους παρακάτω τομείς:

  • Βελτίωση της αισθητηριακής επεξεργασίας

(βελτίωση διαταραχών ρύθμισης, αισθητηριακής καταγραφής και επεξεργασίας)

  • Οπτική και απτική επεξεργασία

(ικανότητα να αντιλαμβάνεται κατάλληλα τα απτικά και οπτικά ερεθίσματα )

  • Ικανότητα εναλλαγή προσοχής

(η ικανότητα να εναλλάσσει την προσοχή του σε δυο δραστηριότητες παράλληλα)

  • Χρονισμός

(αυξημένο επίπεδο διέγερσης, έλεγχος παρορμητικότητας μέσα στο χρόνο)

  • Ικανότητα ολοκλήρωση δραστηριοτήτων

(η ικανότητα να ολοκληρώνει δραστηριότητες ή παιχνίδια με υψηλό ενδιαφέρον)

  • Βελτίωση μνήμης

(βελτίωση εργαζόμενης μνήμης και βραχυπρόθεσμης μνήμης)

  • Βελτίωση οργάνωσης κίνησης

(αντίληψη της θέσης και της κίνησης στο χώρο, βιωματικός προσανατολισμός)

  • Βελτίωση αδρής και λεπτής κίνησης

( κινητικές δεξιότητες αμφίπλευρου συντονισμού, γραφής, χρήσης εργαλείων)

  • Βελτίωση πράξης

(σχεδιασμός, ανάλυση προβλημάτων)

  • Ενίσχυση ανεξαρτησίας

(βελτίωση δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής, διαχείριση χρόνου)

  • Αύξηση ικανότητας προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο

(ικανότητα να λειτουργεί μέσα στο χώρο και στο χρόνο)

 

Σιώμου Κατερίνα
Εργοθεραπεύτρια SI