Το τελευταίο διάστημα με όλες τις μεταβολές που είναι συνυφασμένες με τη ζωή μας και εν μέσω πανδημίας μοιάζει συχνά ακατόρθωτο να συντονιστούμε και να οργανώσουμε την καθημερινότητά μας. Σκεφτείτε λοιπόν πόσο μεγάλη πρόκληση δημιουργεί όλο αυτό στην συγκέντρωση και οργάνωση των παιδιών σας κατά τη διάρκεια της μελέτης τους, είτε υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες είτε όχι!
Παρακάτω λοιπόν θα βρείτε έναν οδηγό απάντησης στην ερώτηση «Πως μπορώ να βοηθήσω έτσι ώστε το παιδί μου να μη θεωρεί τη μελέτη αγγαρεία αλλά (σχεδόν) ευχάριστη διαδικασία;»
- Φροντίστε το χώρο μελέτης: Είναι δεδομένο ότι κανείς άνθρωπος δε μπορεί να συγκεντρωθεί αποτελεσματικά εάν ο χώρος του είναι ακατάστατος. Για αυτό το λόγο είναι κλειδί στην αποτελεσματικότητα της μελέτης η σωστή οργάνωση του χώρου μελέτης. Ιδανικά η μελέτη πρέπει να γίνεται σε έναν ήσυχο χώρο, όπου θα υπάρχει φως και ησυχία (π.χ. το δωμάτιο του παιδιού). Αποφύγετε για παράδειγμα την κουζίνα σκεπτόμενοι ότι με αυτό το τρόπο θα είστε δίπλα στο παιδί σας όταν σας χρειαστεί.
- Εκτός από την ησυχία του χώρου απαραίτητη είναι η ευχάριστη αίσθηση και η καθαριότητα του δωματίου. Συγκεκριμένα, απομακρύνετε άσχετα αντικείμενα πάνω και γύρω από το γραφείο. Ειδικά σε παιδιά με διάσπαση προσοχής αυτό το βήμα είναι ίσως και το σημαντικότερο. Θυμηθείτε ότι πάνω στο γραφείο πρέπει να βρίσκονται μόνο τα απαραίτητα για τη μελέτη αντικείμενα (γόμα, μολύβι, ξύστρα, τετράδιο, βιβλίο κλπ).
- Να έχετε πρόγραμμα. Οργάνωση ίσον πρόγραμμα και είναι εξαιρετικά σημαντικό να δομήσετε με βάση το παιδί σας και τις ανάγκες του τις ώρες μελέτης, του ελεύθερου χρόνου και των δραστηριοτήτων. Με αυτό το τρόπο το παιδί θα έχει μια σταθερότητα, μια ρουτίνα και θα ανακουφιστεί από το ερώτημα «τι κάνω τώρα;». Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να φτιαχτεί πάνω σε ένα χρωματιστό χαρτόνι, να διακοσμηθεί από το παιδί σας και να κρεμαστεί σε ένα σημείο του δωματίου του όπου θα μπορεί εύκολα να ανατρέξει σε αυτό.
- Με βάση το προηγούμενο σημείο σχετικά με το πρόγραμμα μία ακόμη ιδέα είναι να καταγράψετε ακριβώς τι έχει να διαβάσει το παιδί σας. Αν, για παράδειγμα, έχει Γλώσσα και Μαθηματικά, είναι πολύ σημαντικό να συγκεντρώσετε τις ασκήσεις που έχει για την επόμενη μέρα και να τις ιεραρχήσετε από την πιο εύκολη στη δυσκολότερη. Η ιεράρχηση αυτή γίνεται τόσο για να κινητοποιήσουμε το παιδί, αρχίζοντας με κάτι το οποίο καταφέρνει, όσο και για σωστή κατάτμηση του χρόνου. Με το πέρας του χρόνου αυτή τη διαδικασία μπορεί αν την αναλάβει το παιδί από μόνο του, καλλιεργώντας την υπευθυνότητα και πρωτοβουλία.
- Μην ξεχνάτε να επιβραβεύετε το παιδί σας και να το καταλαβαίνετε. Αφουγκραστείτε τις δυσκολίες που μπορεί να βιώνει, ιδιαίτερα στην παρούσα φάση εξελίξεων και επιβραβεύστε το όταν κατακτά τους μαθησιακούς του στόχους. Μπορείτε στο τέλος της μελέτης να υπάρχει ένα μικρό δώρο ή επιπλέον ώρα παιχνιδιού έτσι ώστε να δημιουργηθεί κίνητρο.
- Προτού ξεκινήσει η μελέτη και αφού το παιδί έχει επιστρέψει από το σχολείο του και έχει φάει, επιτρέψτε το λιγότερο 30 λεπτά παιχνιδιού για αποφόρτιση. Ιδανικά ο ποιοτικός αυτός χρόνος μπορεί να περιλαμβάνει μια δραστηριότητα που θα αφορά και το παιδί αλλά και το γονέα. Μην αγνοείτε τα ψυχολογικά οφέλη του παιχνιδιού και για τους δυο σας!
Μαίρη Βοκορόκου – Ψυχολόγος MSc
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες.
Διαβάστε επίσης για την λογοθεραπεία και τη Συμβουλευτική γονέων.