1-2 ετών:  

  • Τουαλέτα: Το παιδί δείχνει πότε είναι “βρεγμένο” ή λερωμένο, ανέχεται την αλλαγή της πάνας.
  • Ένδυση: Σπρώχνει το χέρι στο μανίκι για βοήθεια, βρίσκει την τρυπούλα του μανικιού, βγάζει κάλτσες, παπούτσια και καπέλο/σκουφί/κουκούλα, βοηθάει στο σήκωμα/κατέβασμα του παντελονιού.
  • Μπάνιο/Υγιεινή: Απολαμβάνει το μπάνιο, βοηθάει ελαφρά στο πλύσιμο του προσώπου, χεριών, μπορεί να δυσανασχετεί στην περιποίηση (νύχια, χτένισμα κ.λπ).

                                                                  

2-3 ετών:

  • Τουαλέτα: Έχει σχετικά καλό έλεγχο με μικρά ατυχήματα, χρειάζεται βοήθεια στο σκούπισμα και στο ανέβασμα/φτιάξιμο ρούχων, χρειάζεται υπενθυμίσεις και πάνα τα βράδια.
  • Ένδυση: Βγάζει το μπουφάν, απλές πυτζάμες, ελαστικά παντελόνια, κάλτσες και παπούτσια, βάζει μπουφάν, ανοίγει φερμουάρ και μεγάλα κουμπιά, χρειάζεται βοήθεια για να φορέσει μπλούζα.
  • Μπάνιο/Υγιεινή: Συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία του μπάνιου με βοήθεια, σκουπίζει το πρόσωπο του και πλένει τα χέρια με επίβλεψη/καθοδήγηση, βοηθάει στο πλύσιμο των δοντιών, μπορεί να δυσανασχετεί στην περιποίηση (νύχια, χτένισμα κ.λπ).

 

4-5 ετών:

  • Τουαλέτα: Υπάρχει έλεγχος κύστης και εντέρου τη μέρα και τη νύχτα, είναι ανεξάρτητο στη τουαλέτα με ελάχιστη βοήθεια στο σκούπισμα και το κούμπωμα του παντελονιού.
  • Ένδυση: Βάζει και βγάζει μόνο του την μπλούζα και το παντελόνι με βοήθεια στο κούμπωμα του παντελονιού, κουμπώνει και ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά και φερμουάρ, βάζει παπούτσια και κάλτσες, δε δένει κορδόνια.
  • Μπάνιο/Υγιεινή: Χρειάζεται επιτήρηση στο πλύσιμο των δοντιών, μέτρια προς ελάχιστη βοήθεια στο μπάνιο (διαχείριση νερού, λούσιμο μαλλιών, πλύσιμο σώματος, ασφάλεια).

 

5-6 ετών:

  • Τουαλέτα: Πλήρως ανεξάρτητο
  • Ένδυση: Ανεξάρτητο πλην της επιλογής των ρούχων, ελάχιστη και περιστασιακή βοήθεια χρειάζεται σε δύσκολα κουμπώματα και ζώνες.
  • Μπάνιο/Υγιεινή: Χρειάζεται επίβλεψη μόνω στον καλλωπισμό και στο πλύσιμο των δοντιών, με υπενθυμίσεις, πλένεται μόνο του με βοήθεια στη διαχείριση του νερού, το λούσιμο των μαλλιών και την ασφάλεια.

 

7-10 ετών:

  • Ένδυση: Χρειάζεται ορισμένες φορές καθοδήγηση στην επιλογή ρούχων κατάλληλων για τον καιρό ή για συγεκριμένες δραστηριότητες/περιστάσεις.
  • Μπάνιο/Υγιεινή: Ανεξάρτητο με το μπάνιο και την υγιεινή, χρειάζεται ορισμένες φορές καθοδήγηση για την έναρξη των δραστηριοτήτων αυτών ή νύξεις για να είναι σχολαστικοί.

 

11-17 ετών:

  • Ένδυση: Βοηθάει στην αγορά και στην επιλογή των ρούχων, αποκτάει αίσθηση του στυλ και τύπου ρούχων που επιθυμεί.
  • Μπάνιο/Υγιεινή: Αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον στην εμφάνιση και στην περιποίηση του, μπορεί να κάνει ντουζ καθημερινά και να κάνει χρήση αποσμητικού. Τα κορίτσια δείχνουν ενδιαφέρον στο μέικ απ και στο ξύρισμα.

 

Προτεινόμενες Δραστηριότητες για το σπίτι ανάλογα με την ηλικία

 

2-3 ετών: Μάζεμα των παιχνιδιών/αντικειμένων τους από το πάτωμα και τοποθέτηση τους σε χώρο που τους έχει υποδειχθεί, βοήθεια στο τάισμα κατοικιδιών, βοήθεια στο σκούπισμα/μάζεμα των ζημιών τους.

 

4-6 ετών: Στρώσιμο και μάζεμα του τραπεζιού για τα γεύματα, συμμάζεμα των προσωπικών τους αντικειμένων, βοήθεια στο στρώσιμο του κρεβατιού, μεταφορά των άπλυτων ρούχων στο πλυντήριο, τάισμα κατοικιδίων, μάζεμα μαχαιροπίρουνων στο συρτάρι, σκούπισμα/σφουγγάρισμα.ξεσκόνισμα του σπιτιού με βοήθεια.

 

7-10 ετών: Βοήθεια στην προετοιμασία απλών γευμάτων, σκούπισμα/σφουγγάρισμα/ξεσκόνισμα, πλύσιμο και στέγνωμα πιάτων, δίπλωμα και συμμάζεμα καθαρών ρούχων, καθάρισμα του δικού του δωματίου.

 

11+ ετών: Είναι ικανά να συμμετέχουν στις περισσότερες δουλειές του σπιτιού, στην προετοιμασία γευμάτων, πλύσιμο αμαξιού, τακτοποίηση αγορών από το super market, καθάρισμα σπιτιού, διαχείριση συσκευών όπως πλυντήριο ρούχων, πιάτων, στεγνωτηρίου κ.λπ

 

 

Σολάκη Χριστίνα

Εργοθεραπεύτρια


 

(Spepherd J., Self-care: a primary occupation & Lane S., Bundy A., Kids can be Kids: A Childhood Ocuppations Approach & Shepherd J., Activities of daily living & Case-Smith J., O’ Brien J.C, Occupational Therapy for Children).