Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να κάθονται σωστά, ώστε να αναπτυχθούν και σωστά. Το αν κάθονται σωστά ή όχι, καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόδοσή τους στην γραφή γιατί μόνο τότε τα γράμματά τους θα είναι ευανάγνωστα, δεν θα κουράζονται γρήγορα και με το καιρό θα αυξηθεί και η ταχύτητα.
Έρευνες δείχνουν πως η στάση του σώματος επηρεάζει τη διατήρηση της προσοχής, τη συγκέντρωση, τη μνήμη και τη διάθεση. Μια κακή στάση εμποδίζει την καλή κυκλοφορία του αίματος και του οξυγόνου στο σώμα, επιβαρύνει την πλάτη, τους ώμους, τον αυχένα, και κατά συνέπεια γνωστικές λειτουργίες που εμπλέκονται στη μάθηση.
Παρακάτω αναφέρονται κάποιες εργονομικές συμβουλές για την διατήρηση της σωστής θέσης στην καρέκλα:
- Φροντίζουμε, όταν το παιδί κάθεται να γράψει ή να κάνει μία δραστηριότητα να κάθεται σωστά στην καρέκλα και όχι με τα πόδια σταυρωμένα ή διπλωμένα πάνω στην καρέκλα
- Το παιδί πρέπει να πατάει ολόκληρο το πέλμα του στο πάτωμα. Αν η καρέκλα είναι ψηλή και τα πόδια του παιδιού δεν φτάνουν στο έδαφος, ώστε να πατούν καλά, συνίσταται ένα υποβοήθημα ποδιών
- Η κεφαλή θα ήταν καλό να είναι σε ευθεία γραμμή, ο κορμός του παιδιού να είναι ευθύγραμμος και το βάρος του να μοιράζεται στα ισχία. Το παιδί να κάθεται καλά στην καρέκλα έτσι ώστε η πλάτη του να στηρίζεται στο πίσω μέρος της αποφεύγοντας το καμπούριασμα της σπονδυλικής στήλης
- Το παιδί πρέπει να κάθεται ακουμπώντας με την πλάτη πίσω στην καρέκλα, το πέλμα με το «καλάμι» να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών, το ίδιο τα γόνατα, το ίδιο και ο κορμός με τους γλουτούς
- Η επιφάνεια του γραφείου ή του τραπεζιού να βρίσκεται περίπου 20 εκατοστά πιο ψηλά από την επιφάνεια του καθίσματος
- Τα χέρια να ξεκουράζονται χαλαρά στο γραφείο με τους ώμους πίσω και χαλαρούς
- Τέλος, να αποφεύγεται η πολύωρη στατική θέση η οποία μπορεί να προκαλέσει κούραση και εκνευρισμό. Είναι σημαντικό το παιδί να έχει τη δυνατότητα να κινηθεί για λίγα λεπτά έτσι ώστε να μπορέσει να επανέλθει με ενδιαφέρον στη μάθηση.
Κάποια παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται αρκετά να κρατήσουν μια σωστή θέση στην καρέκλα, να σκύβουν πολύ πάνω στο χαρτί, να κρατούν το κεφάλι τους με το άλλο χέρι ή να κουνιούνται συνεχώς. Αν παρατηρήσετε τέτοιες δυσκολίες καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον εργοθεραπευτή ώστε να σας εξηγήσει που οφείλονται και αν είναι απαραίτητη η εργοθεραπευτική παρέμβαση.
Κάτσα Χριστίνα
Εργοθεραπεύτρια SIT